NLP a.k.a. No Larger Pain

NLP (Natural Language Processing) ili obrada prirodnog jezika je grana računalne znanosti koja računalima pomaže da razumiju ljudski jezik - upravo nas je zov te neobične ljubavne terapije odveo na posve novi životno-poslovni put.

Zamislite da računalo shvaća što mu pišete ili govorite čak i kad mu se obraćate normalnim, općim jezikom, a ne kao nizom uputa, formi i naredbi, kako obično zamišljamo interakciju sa softverom.

Da bismo došli do toga, moramo razumjeti zašto je to u stvari toliko velik problem. Prizovimo za primjer samo jedan međuljudski razgovor. Srećete nekoga poznatog, započinjete razgovor, ubacujete se jedan drugome u riječ, razmjenjujete interne fore, miješate jezike, prebacujete se iz konteksta u kontekst u istoj rečenici, spominjete stvari koje se podrazumijevaju, izgovarate sasvim jednostavne riječi ali možda s velikom dozom negodovanja... Sjetimo se i da je 90 posto komunikacije neverbalno. Previše je to ponekad i da se ljudski mozak snađe i sve shvati kako treba, a gdje ne bi stroju bilo teško. 😰

No to ne znači da ne možemo ništa poduzeti u vezi s time. Zahvaljujući NLP-u i različitim algoritmima i mehanizmima strojnog učenja, rečenice ljudskog jezika možemo strukturirati i preoblikovati na kojekakve načine - označavanjem, razlaganjem na manje smislene jedinice, određivanjem njihovih međusobnih odnosa, utvrđivanjem entiteta, sažimanjem, prepoznavanjem izvanjezičnih obilježja kao što su humor, agresivnost i dr.

Magija, zar ne? I to itekako korisna magija. Na ovaj se način računalima omogućuje da analiziraju, razumiju i izdvoje značenje iz ljudskog jezika.

Za primjer uzmimo dvije rečenice posve različitog značenja:

”Otvaranje tekućeg računa za primanje plaće”
”On želi da mi dođemo na zabavu

Ako sada upitamo:

Računa li na nas na primanju?”

kvalitetan NLP trebao bi odrediti da odgovor na to pitanje nije prva rečenica iako se podudaraju oblici dviju ”ključnih” riječi (primanje, računa), već prednost dati drugoj rečenici - ”On želi da mi dođemo na zabavu”. Da bi računalo to razumjelo, potrebno je utvrditi ispravne oblike riječi, odnose među rečeničnim jedinicama, prepoznati kontekst u kojemu se pojedine riječi koriste i tako odrediti njihovo stvarno značenje.

Zahvaljujući NLP-u možemo postići mnogo, no i dalje dolazi do buke u komunikacijskom kanalu kada pokušavamo s chatbotima voditi smislen razgovor. Ostvarenja na području NLP-a brojna su, ali put do cjelovitog razumijevanja prirodnog jezika još je uvijek dug i trnovit. Ono što je važno jest da nam NLP u trenutačnoj fazi razvijenosti daje dovoljno da chatboti mogu razumjeti što od njih želimo.

U sljedećim objavama govorit ćemo više o našoj platformi i kako pomoću nje možete napraviti chatbot za sebe ili svoju tvrtku. Ako mislite da bi i vašem poslovanju chatbot donio koristi, prijavite se na našu platformu!